Verhuizing doorgeven
Direct regelen
Gaat u verhuizen? Een verhuizing doorgeven doet u aan de gemeente waar u gaat wonen. Dit kan digitaal via ‘Online verhuizing doorgeven’. Doe dat binnen 5 dagen na uw verhuisdatum of maximaal 28 dagen voor de verhuizing. Verhuist u vanuit een andere gemeente? Dan krijgt uw oude gemeente automatisch het nieuwe adres door. U hoeft zich daar dus niet uit te schrijven.
Als u te laat bent met het doorgeven van uw verhuizing, kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering, uw parkeervergunning, gemeentelijke belastingen of uitkering.
Online verhuizing doorgeven80% van de bezoekers regelt dit online!
Of wilt u:
Let op:
- Als u later aangifte doet, is de datum waarop u de wijziging doorgeeft aan de gemeente, de officiële datum van adreswijziging.
- Als u een verhuizing in de toekomst hebt doorgegeven, past de gemeente de adresgegevens aan op de datum die u doorgeeft. Dit is dan de datum van adreswijziging.
Hoe werkt het?
De volgende personen mogen een verhuizing doorgeven:
- iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf
- samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen)
- de ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
- ouder(s) voor inwonende meerderjarige kinderen (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen)
- meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s) (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen)
- de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
- het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling verblijven
- iemand die u gemachtigd heeft de verhuizing voor u door te geven
Iemand machtigen
Schrijf voor een machtiging een brief met daarin de volgende informatie:
'Hierbij machtig ik (uw voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres), de hieronder vermelde persoon (voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres van degene die u machtigt) tot het doorgeven van mijn verhuizing van (oude adres) naar (nieuwe adres).'
Onderteken deze brief en geef hem aan de gemachtigde.
Aan het loket moet de gemachtigde het volgende laten zien:
- zijn of haar geldige identiteitsbewijs
- (een kopie van) uw geldige identiteitsbewijs
- een bewijs van uw nieuwe adres, bijvoorbeeld een koop- of huurcontract of toestemming hoofdbewoner als u bij iemand gaat wonen
- de ondertekende machtigingsbrief
Instanties die de gegevens van uw verhuizing nodig hebben
De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak.
Verhuizing op een andere manier doorgeven?
kunt langskomen bij de gemeente. Maak een afspraak.
Vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:
Ellen Rokven
Medewerkster Klantcontactcentrum