Identiteitskaart

Wilt u een identiteitskaart aanvragen of vernieuwen? Dat doet u in het gemeentehuis, maak direct online een afspraak voor het aanvragen van de identiteitskaart.

Na 6 werkdagen ligt de nieuwe identiteitskaart voor u klaar in het gemeentehuis. U maakt een afspraak voor het persoonlijk afhalen van de identiteitskaart.

Afspraak maken voor het aanvragen

Of maak een afspraak voor het afhalen van de identiteitskaart. 

Afspraak maken voor het afhalen

Wat moet ik meenemen?

  • Een pasfoto niet ouder dan 6 maanden op het moment van de aanvraag en moet voldoen aan de pasfoto-eisen.
  • Alle identiteitskaarten en paspoorten die u heeft, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas of contant geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Wat kost het?

Soort documentKostenToeslag bij een spoedaanvraagGeldigheid
Nederlandse identiteitskaart 18 jaar of ouder€ 75,80€ 57,0910 jaar
Nederlandse identiteitskaart t/m 17 jaar€ 40,92€ 57,095 jaar 
Heeft u een spoedaanvraag?

Een spoedaanvraag kost €57,09 extra. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kunt u het de volgende werkdag op afspraak ophalen. Maak hiervoor een afspraak.

Afspraak maken voor afhalen

Waarop te letten als u een aanvraag doet voor uw kind(eren)?

Vraagt u een identiteitskaart aan voor een kind tot 12 jaar? Neem het kind mee naar de afspraken.
Let op: er is toestemming nodig van de gezaghouder(s). Dat is/zijn meestal de ouder(s). Als dat er twee zijn, dan moeten zij allebei toestemming geven. Dat kan op de volgende manieren:

  1. Beide ouders komen met het kind mee naar de aanvraag. Neem allebei een geldig identiteitsbewijs mee.
  2. Eén ouder komt met het kind mee. De andere ouder geeft vooraf digitaal toestemming. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

Online toestemming geven

Heeft u geen DigiD? Dan kunt u het toestemmingsformulier ook uitprinten en invullen. Geef het ingevulde en getekende formulier mee aan de ouder die met het kind naar het gemeentehuis komt, inclusief een kopie van het identiteitsbewijs, voorzien van een natte handtekening van de gezaghouder die niet meekomt. 

Reist u met kinderen naar een land buiten het Schengengebied?

Hierover leest u meer informatie op de pagina Reizen met kinderen

Kunt u niet naar het gemeentehuis komen voor de aanvraag van uw identiteitskaart?

Een medewerker van de gemeente kan naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring. Neem contact op met het Klantcontactcentrum via telefoonnummer 0499 - 58 33 33.

Is uw identiteitskaart kwijt of gestolen?

Geeft dit zo snel mogelijk aan ons door. 

Melden identiteitskaart kwijt of gestolen


Gaat u snel op reis en is uw identiteitskaart kwijt of gestolen? U kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Heeft u de identiteitskaart gevonden? U bent verplicht dit in te leveren bij de gemeente. De identiteitskaart is niet meer geldig.

Heeft deze informatie u geholpen?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Ellen van Rokven

Ellen Rokven

Medewerkster Klantcontactcentrum