Handtekening legaliseren
Wat is het?
Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u uw handtekening laten legaliseren. Dit kunt u regelen bij de gemeente. De gemeente verklaart dan dat de handtekening echt is.
Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig:
- op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd
- als u ergens uw toestemming voor geeft bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland
- als u een erfenis in het buitenland wilt regelen
Dit kan ook zijn voor bijvoorbeeld een visum kort verblijf. U nodigt iemand uit vanuit het buitenland en moet dan een aanvraagformulier opsturen naar het land waar de persoon woont. Op dit formulier moet uw handtekening gelegaliseerd worden. Dit kunt u bij de gemeente regelen.
Wat moet ik doen?
- U moet persoonlijk langskomen met het stuk waarop u uw handtekening gaat plaatsen.
- U moet in het bijzijn van de ambtenaar uw handtekening zetten.
- De ambtenaar vergelijkt die met de handtekening op uw identiteitsbewijs.
- Door legalisatie verklaart de gemeente dat het uw handtekening is.
Wat kost het?
De kosten voor het legaliseren van uw handtekening zijn:€ 13,05
Hoe lang duurt het?
Uw handtekening wordt direct gelegaliseerd. U krijgt het document dus gelijk weer mee.
Afspraak maken
Vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:
Ellen Rokven
Medewerkster Klantcontactcentrum