Gemeentearchief

Wat is het?

Wilt u inzage in de bouw- of milieuvergunning van uw woonhuis of bedrijf, bent u op zoek naar bodeminformatie of wilt u de notulen van een raads- of commissievergadering nalezen? Heeft u informatie nodig voor een werkstuk, scriptie of publicatie over de gemeente? We zoeken graag voor u op welke informatie er beschikbaar is in het gemeentearchief.

Direct regelen

Met onderstaand formulier kunt u een verzoek doen om informatie uit het gemeentearchief. Lees onder het kopje 'Documenten' de handleiding hoe u bestanden kunt downloaden. Doet u dit liever per post? Stuur dan een brief met uw verzoek naar Gemeente Oirschot, postbus 11, 5688ZG, Oirschot.

Informatie uit het gemeentearchief opvragen

Wat kost het?

Opzoeken van gevraagde informatie per besteed kwartier€ 26,00
Kopie van opgevraagde informatie in A4 of A3 formaat€ 0,50
Kopie van opgevraagde informatie in A2 formaat of groter€ 33,85

Wat moet ik doen?

U kunt een verzoek voor informatie uit het gemeenterarchief online indienen via het tabblad 'Direct regelen' op deze pagina. U kunt ook een schriftelijk verzoek indienen door een brief te sturen naar de gemeente Oirschot. Geef duidelijk aan welke informatie u zoekt.

In bepaalde gevallen kunnen we gegevens niet verstrekken in verband met privacyregels of regels rondom openbaarheid van informatie.

Oude gegevens

Het Gemeentearchief is een documentatiecentrum ten behoeve van de gemeentelijke organisatie. Oudere gemeentelijke documenten van vóór 1980 en kaarten, foto's en krantenknipsels worden bewaard door het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (voorheen Streekarchief). Ook voor uw genealogisch onderzoek kunt u terecht bij het RHCe. Over het algemeen dateren de eerste akten van de burgerlijke stand en de oudste bevolkingsregisters uit 1810.

Het RHCe is gevestigd in de Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven (telefoon: 040-2649940). Ook kunt u informatie over het RHCe vinden op de website: www.rhc-eindhoven.nl

Inzien van recent verleende vergunningen

Meer informatie over het inzien van recent verleende bouw- en of milieuvergunningen vindt u op de pagina over 'Bouwplannen en bouwtekeningen bekijken'.

Hoe lang duurt het?

Wij streven ernaar de beschikbare informatie binnen 5 werkdagen na ontvangst van uw verzoek aan te leveren.

Wat is het?

Het gemeentearchief bewaart allerlei geschreven stukken, kaarten, foto's en krantenknipsels. In het gemeentearchief kunt u informatie vinden over:

  • de geschiedenis van uw familie (stamboomonderzoek)
  • een woonhuis of bedrijf
  • een buurt of wijk
  • de gemeente zelf

Heeft deze informatie u geholpen?

Vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie? Wij zijn via de volgende kanalen te bereiken:

Ellen van Rokven

Ellen Rokven

Medewerkster Klantcontactcentrum