Fietsen in en rondom Oirschot
Dinsdag 5 november stemde de raad in met de realisatie van de F58 en de Groene Corridor. Nu gaan wij aan de slag met het uitwerken van de definitieve plannen. We verwachten eind 2025, begin 2026 te starten met de realisatie.
Waarom?
De regio Eindhoven maakt een grote groei door die zorgt voor veel meer verplaatsingen binnen, naar en vanuit de regio. Deze mobiliteitsgroei leidt vooral op de weg tot meer files. Het wordt steeds duidelijker dat deze groei niet alleen kan worden opgevangen door meer ruimte te geven aan de auto. Zowel ruimtelijk als met betrekking tot klimaat en leefbaarheid zijn de grenzen bereikt voor het huidige autonetwerk.
Wij zien de fiets als een goed en gezond alternatief voor de auto. Dat geldt voor verplaatsingen binnen onze gemeente, maar ook reizen van en naar onze buurgemeenten. Met de komst van de elektrische fiets is de actieradius van de fiets flink toegenomen en zijn steden als Tilburg en Eindhoven per fiets vanuit de gemeente Oirschot qua afstand goed bereikbaar geworden. De komende jaren gaan we daarom fors investeren in het comfort en de veiligheid van de fietspaden in onze gemeente.
Samen met regio en provincie gaan wij de komende jaren ook investeren in de Snelfietsroute F58 en in het verbeteren van de fietspaden langs de Eindhovensedijk (Groene Corridor). Hiermee zorgen we voor veilige, directe en comfortabele fietsverbindingen richting Eindhoven, Best en Tilburg.
Wethouder Paul van Den Biggelaar
“We investeren als gemeente de komende jaren flink in de opwaardering van onze fietspaden. De verbinding met Best en Eindhoven wordt hiermee veiliger en dit zal helpen om eerder de fiets te pakken. Het traject tussen de Heuvelsebrug en Miekoeksebrug zal een flinke opwaardering krijgen voor de fietser en voetganger en wordt autoluw gemaakt. Ook is het belangrijk dat het gehele niveau van fietspaden in onze gemeente verbetert. Zo starten we in 2025 met de aanpak van enkele belangrijke tracés als de Spoordonkseweg, de Westelbeersedijk en de Broekeindsedijk.”
Snelfietsroute F58
De F58 volgt het Wilhelminakanaal. Op het grondgebied van de gemeente Oirschot ligt het tracé deels aan de zuidkant van het kanaal (gemeentegrens met Hilvarenbeek tot aan de Miekoeksebrug) en deels aan de noordkant (Miekoeksebrug tot aan de gemeentegrens Best). Tussen de gemeentegrens Hilvarenbeek en de Beerseweg wordt het bestaande fietspad verbreed, tussen de Beerseweg en de Miekoeksebrug worden Moorland en De Rijt ingericht als fietsstraat en vanaf de Miekoeksebrug tot aan de gemeentegrens Best wordt het bestaande fietspad aangepast.
Standaardplein en Kempenweg
In het kader van het Centrumplan Oirschot gaan we de fietsverbinding tussen de Stönner-Meijwaardbrug via het Standaardplein en de Molenstraat naar de Markt verbeteren. Het tweerichtingenfietspad over de Prinses Irenebrigade brug wordt breder gemaakt. Hiermee maken we de F58 en Groene Corridor goed bereikbaar vanaf de andere kant van het kanaal. We verwachten in de tweede helft van 2025 hiermee aan de slag te gaan.
Groene Corridor
Tussen Moorland en Bloemendaal wordt de Doorfietsroute Groene Corridor vormgegeven als fietsstraat. Tussen Bloemendaal en de aansluiting van de nieuwe verbindingsweg wordt het bestaande fietspad aangepast. Ter hoogte van de nieuwe verbindingsweg steekt het fietspad vervolgens over naar de overzijde van de Eindhovensedijk. Met een nieuwe fietsbrug wordt vervolgens de A58 gekruist. Tussen de A58 en de Erica wordt het bestaande fietspad aangepast. Ter hoogte van Westfields wordt het fietspad verlegd naar de voormalige rijbaan om vervolgens aan te sluiten op de nieuwe fietsbrug over de Spottersweg en het Beatrixkanaal.